BEHANDELING
Verwijzing
Met een verwijzing van een arts (huisarts, jeugdarts, specialist, tandarts of othodontist) of een directe aanmelding kunnen wij een onderzoek of behandeling starten. Na aanmelding nemen wij telefonisch contact met u op.
Bekijk hier de folder zonder verwijzing naar de logopedist (pdf)
Informatie van de Rijksoverheid over identificatieplicht
Intakegesprek
Tijdens het intakegesprek registreren we de persoonsgegevens en wordt de hulpvraag in kaart gebracht. We verzoeken u bij de eerste afspraak de volgende documenten mee te nemen:
* verwijsbrief (niet ouder dan 3 maanden),
* verzekeringspas,
* geldig identiteitsbewijs van u of uw kind, (Wij zijn verplicht een legitimatiecheck uit te voeren. Meer informatie: website van de rijksoverheid.)
* eventueel gegevens en verslagen van derden die van belang zijn voor de logopedische behandeling.
Om zorg op maat te kunnen bieden, brengen we tijdens de eerste afspraak samen met u het probleem in kaart. Daarbij kijken we niet alleen naar het probleem, maar ook naar de voorgeschiedenis en factoren die van belang zijn bij het ontstaan en eventueel in stand houden van het probleem. Op basis van uw hulpvraag geven we advies en starten we het logopedisch onderzoek. Voor meer informatie www.infoBSNzorg.nl
Behandeling
Na het intakegesprek volgt er meestal een logopedisch onderzoek. Van de onderzoeksresultaten zal een verslag en een behandelplan worden gemaakt en met u worden besproken. Vervolgens wordt dit verslag naar de verwijzer en in overleg naar andere betrokkenen worden gestuurd. Tijdens de behandelingen krijgt u oefeningen en adviezen mee naar huis. Deze dient u thuis geregeld toe te passen om het gewenste resultaat te bereiken. Na een afgesproken periode zal er een evaluatie-onderzoek plaatsvinden en de behandeldoelen zo nodig worden bijgesteld. Als de behandeling kan worden afgesloten wordt er een eindverslag gemaakt. Om terugval te voorkomen maakt uw behandelend logopedist daarom meestal een controleafspraak met u.
De logopedische behandelingen duren gemiddeld 25 minuten. Afhankelijk van de aard van het probleem zal de behandeling 1 of 2 keer per week plaatsvinden.
Afberichten
De behandelingen vinden plaats volgens afspraak en dienen bij verhindering tenminste 24 uur van te voren worden afgezegd. Het verzuimtarief is 75% van het behandeltarief. Dit wordt niet door de verzekering vergoed en moet door uzelf betaald worden. Dit tarief is bedoeld als tegemoetkoming voor de door u besproken tijd.
Hier vindt u de uitgebreide betalingsvoorwaarden.
Voor het afzeggen of maken van afspraken kunt u de praktijk bereiken op telefoonnummer 0228-521568. Indien er niet wordt opgenomen, kunt u een bericht inspreken of mailen naar contact@logopedieniedorp-destreek.nl.
Klachtenprocedure en beroepscode
Op grond van de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector is elke logopedist verplicht een regeling te hebben voor de behandeling van klachten van patiënten. Het gaat dan om klachten over het handelen van de zorgaanbieder (of het nalaten daarvan), dat nadelige gevolgen heeft voor de patiënt. De wet schrijft voor dat klachten worden behandeld door een commissie, bestaande uit tenminste drie leden, waarvan de voorzitter niet werkzaam mag zijn bij of voor de betreffende zorgaanbieder.
Door de beroepsvereniging voor de logopedisten, de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF) in Woerden, is zo’n klachtenregeling voor de logopedie tot stand gebracht en ook is voorzien in een onafhankelijke klachtencommissie. De beroepscode voor de logopedist vormt de basis voor deze klachtenregeling. Ons handelen wordt in hoofdzaak aan die beroepscode getoetst.
De praktijk hanteert de klachtenregeling en is aangesloten bij de klachtencommissie van de NVLF. Voor meer informatie over de klachtenregeling en de procedures die gevolgd moeten worden, is in de praktijk een brochure beschikbaar. De klachtenregeling zelf kan op verzoek worden ingezien.